אודות בית הספר
ד"ר אודי בילו
ד"ר אודי בילו
צילום: רון בורקין
צילום: רון בורקין
צילומים: רון בורקין
בית הספר ברחוב סירקין (ראיון לירחון "חיים אחרים")
בית הספר ברחוב סירקין (בראיון לירחון "חיים אחרים")
אלה, גונג היקום
אלה בילו, גונג היקום
סדנא ששיבוג’י העביר בסירקין בנושא אסאנות לפי האיורוודה, 1998
סדנה עם שיבוג'י בסירקין על אסאנות לפי האיורוודה, 1998
מתוך אתר Yoga Alliance
מתוך אתר Yoga Alliance
ד"ר אודי בילו ושיהאן רונן כץ ביפן
ד"ר אודי בילו ושיהאן רונן כץ ביפן
שיטת ACI
שיטת ACI - Asana Capability Improvement
קבלת שבת בוורנאסי, ספטמבר 2012. צילום: רון בורקין
קבלת שבת בוורנאסי, ספטמבר 2012. צילום: רון בורקין
בבית הספר לבריגהו-יוגה, "הצליל הפנימי", מתקיימים לימודי יוגה תוך אהבה למסורות עתיקות של היוגה. אני מודה מעומק הלב למורים העצומים אותם פגשתי בדרכי, על הידע והליווי שקיבלתי מהם במהלך השנים. 
 
רג’ה-יוגה לפי מסורת הבריגהו -יוגה, הינה הלב של היוגה המסורתית בבית הספר. היא נלמדת משרי ברהמה גופאל בהדורי ומתלמידו הבכיר שיוושנקאר טריפאטי (שיבוג’י) המתגוררים ופועלים בואראנסי שבהודו.
 
לימודי היוגה כוללים: קורסי יוגה למתחילים, שיעורי יוגה למתקדמים, קורסי מורים ולימודי המשך למורים. הנושאים הנלמדים בבית הספר הינם מגוונים, עשירים, מעמיקים ועוצמתיים, ומפתחים בסיס רוחני איתן. אלו המחפשים נתיב רוחני המשלב בתוכו הוראת יוגה, מוזמנים להצטרף לקורס המורים ליוגה. 

 

התעודות המוענקות מוכרות על ידי
 
-   ארגון המורים האמריקאי ליוגה Yoga Alliance 
-   ארגון המורים לראג'ה יוגה בישראל
-   ארגון מורי היוגה בישראל 


ההכשרות שמעניק בית הספר


קורסי מורים ליוגה
שנה 1  – קורס מדריכים ליוגה
שנה 2  – קורס מורים ליוגה לאוכלוסיות רגילות ומיוחדות
שנה 3  – קורס מדריכים לרג'ה יוגה
שנה 5  – קורס מורים לרג'ה יוגה
שנה 7  – קורס מורים לבריגהו יוגה
שנה 12 – קורס מורים בכירים לבריגהו יוגה
קורס מנחים לצ'קרות והדרכת יוגה לילדים - צ'קרה גיהאן בהדרכת אלה כהן בילו


הנושאים הנלמדים בבית הספר


רג'ה יוגה

לפי מסורת הבריגהו יוגה: סדרות עתיקות של תרגילים המוליכים לריכוז גבוה ולשקט פנימי, ומהווים את הבסיס לחקירה העצמית, שהיא המטרה הנעלה של היוגה. חקירה פנימית דרך ריכוז ושליטה בהכרה.

 

האתה יוגה 
פראניאמה – תרגילי נשימה לבריאות טובה ופיתוח ריכוז.
אסאנות – שהיה לאורך זמן בתנוחות המסורתיות של היוגה בשילוב נשימה, ריכוז והרפיה.

 

נושאים נוספים
צ'קרות - ריכוז בצ'אקרות ומרכיביהן לפי הנלמד מד"ר נועה בלאס ומסורת הבריגהו יוגה.
שיפור היכולת באסאנות A.C.I - העמקת ההבנה בתנועה, לפי שיטת ד"ר בילו לארגון גוף

סוריא יוגה הארד סטייל SYHS – חיזוק הגוף


שיעורי היוגה מתקיימים במרכז ת"א, ברחוב חובבי ציון 46, תל אביב.
לבית הספר שלוחות נוספות ברחבי הארץ: 
בישוב כליל שבצפון בהנהלת גלה חפץ
בפרדס חנה כרכור בהנהלת ענבל עמית 
בבאר שבע בהנהלת טל ענבל לבית הספר 


 


 סרט וידאו על הבריגהו יוגה בבימויו של יואב קליינמן, צולם בורנאסי, פברואר 2014



 



אבני דרך בתולדות בית הספר


הסיבה שהיוגה משכה אותי מהרגע הראשון הייתה אותם סיפורים על יוגים שהגיעו לאמת והגשימו את תכלית החיים. כאשר קראתי בגיל 16 את הספר "יוגה ובריאות", שבו את ליבי הפרקים 'סיפור אמת על נער חולה' והפרק 'מה היא האתא יוגה', בהם סיפר המחבר, סלברג'אן יסודיאן, על התקופה בה גילה את היוגה, והדרך בה הבריא והתחזק דרכה. הקטע המספר על יכולותיו המופלאות של המורה שלו כאשר ריפא את החיה שהוכשה על ידי הנחש ריתק אותי. בליבי האמנתי במה שקראתי. 

בקריאת הפרק 'מה היא האתא יוגה' התמלאתי הערכה לאותם רישים אשר הקדישו את חייהם לחקירת השאלה המהותית מאז ומעולם "מי אני"? ונמלאתי תקווה כי התגליות שלהם אכן הפכו לדרכים אותן הורישו לאנושות ודרכן לימדו את בני האדם מהי הדרך המובילה מהסבל לאושר.

מתחילת דרכי ביוגה וכמורה ליוגה זו הייתה המטרה שניצבה לנגד עיני. לשמור את כיווני הלימוד מתואמים עם תכלית היוגה. בעולמנו, הדברים המוחשיים אותם אנו רואים אינם אף פעם התכלית. הכוס אינה תכלית אלא אמצעי לשתות מים והמים גם הם אינם התכלית אלא אמצעי להחיות את הגוף. כך גם ביוגה, האסאנות אינם תכלית אלא אמצעי לבניית הכלי, וכך גם הפראניאם והמדיטציה אינם התכלית אלא אמצעים להגיע לתשובה לשאלה  "מי אני"?.


בית הספר ליוגה "הצליל הפנימי" הוקם לראשונה כאשר אלה ואני חזרנו מירח דבש במזרח שתוכנן לשלושה חודשים ונמשך שנתיים. בשנת 1991 פתחנו כיתות לימוד ליוגה בדירתנו ברחוב השופטים בתל אביב. באותה תקופה התבססו השיעורים על הידע אותו קיבלתי מאברמל'ה מורי הראשון, חומרים אותם למדתי בקורסים עם סוואמי סווארופננדה, מהשהייה בשוייץ בבית הספר ליוגה של ס. ייסודיאן ואליזבט הייך, ומהלימוד עם סוואמי שיהאם בהרי הימליה שבהודו.

כבר מהשיעורים הראשונים התחלתי לשלב תכנים משיטת פלנקרייז במטרה לשפר לתלמידים, בחוכמה וללא מאמץ, את היכולת בביצוע האסאנות.

בשנת 1992 עבר בית הספר לדירתנו החדשה ברחוב סירקין ושם שכן עד שנת 2003.

בשנים אלו פגשתי את ד"ר נועה בלאס, אלה ואני התחלנו ללמוד אצלה את נושא המדיטציה על הצ'קרות, והפכנו לתלמידיה. מאחר שתרגלתי בנאמנות וברצינות את אשר לימדה, המליצה לי נועה לרכוש מערך של גונגים המייצגים את חמשת האלמנטים מסדרת הבריאה.

בשנת 1996 התחלתי לשלב את ידע הצ'קרות והגונגים בשיעורים שלימדתי. אלה התחברה באופן מיוחד וטבעי ללימוד אצל נועה. היצירתיות והעולם הפנימי באו לידי ביטוי בעוצמה רבה דרך העבודה עם הצ'קרות.

משנת 2003 החלה אלה ללמד שיעורי "צ'קרות יוגה ויצירה לילדים" בשיטה שפיתחה, המתבססת על ידע הצ'קרות, ומשנת 2009 המשיכה ללמד שיעורים מיוחדים לצ'קרות ולגונגים, כאשר בשנת 2014 נפתח הקורס הראשון למנחים בצ'קרה גיהאן.


בשנת 1994 הגיע שיבוג'י לביקורו הראשון בארץ. בהדרגה הפך שיבוג'י להיות המורה העיקרי שלי. עם ביקוריו בארץ שהתקיימו בין פעם לפעמיים בשנה, התחלתי לחבר את הווייתו של בית הספר לרוח היוגה כפי שהיא נלמדת בערש הולדתה בהודו, וללמד את ידע הרג'ה-יוגה על-פי מסורת הבריגהו יוגה. 

בשנת 1998 פתחתי בבית הספר את קורס המורים הראשון בשיתוף עם המחלקה לתרבות הפנאי של 'אקי"ם ישראל'. עד שנת 2009 נפתחו בכל שנה שני קורסים מקבילים - אחד באקי"ם, שיועד רק לעבודה עם אוכלוסיות חריגות, וכן קורס בבית הספר שהכשיר לעבודה עם אוכלוסיות רגילות ומיוחדות.

מאז שנת 2009, מסגרות ההכשרה לעבודה עם אוכלוסיות רגילות וחינוך מיוחד מתקיימים במסגרת הקורסים הפועלים בבית הספר בלבד. בוגרי קורסי המורים מתנדבים לביצוע סטאז' במסגרות החינוך המיוחד ברחבי הארץ. 

לאחר ששיבוג'י הכין אותנו במשך מספר שנים, נסענו בשנת 1999 כקבוצה ללמוד עם שרי ברהמה גופאל בהאדורי. המפגש עם גורוג'י היה עוצמתי ומשמעותי עבורי, ומאז התחלנו לנסוע ללמוד בהודו גם עם תלמידים, והבריגהו יוגה הפך להיות הנושא המרכזי והחשוב בלימודים בבית הספר.

במהלך השנים נסענו עשרות פעמים ללמוד עם המורים בוראנאסי. הלימוד הוא אותנטי ושומר על האופי המיוחד של העברת הידע ממורה לתלמיד כנהוג במסורות היוגיות העתיקות. כיום אנו לומדים את הבריגהו יוגה באופן ישיר משיו שאנקאר טריפאטי (שיבוג'י), תלמידו הבכיר של שרי ברהמה גופאל בהאדורי מורנאסי.
 
בין השנים 1991 עד 1998 התעמקתי בשיטת פלדנקרייז. למדתי שנתיים בסמינר הקיבוצים וארבע שנים בקורס המורים. בשנים אלו פיתחתי דרך ייחודית לשיפור היכולת בביצוע האסאנות.

אהבתי לעולם התנועה הביאה אותי לחקור ולמצוא כי ניתן בתהליכים קצרים לשפר את ארגון הגוף ולשפר את היכולת והגמישות בביצוע אסאנות. לדרך עבודה זו קראתי ACI, Asana Capability Improvement.


בשנת 2003 הצטרפתי עם בני נור לשיעורי הקראטה בבית הספר לקראטה קיוקושינקאי של שיהאן רונן כץ. דרך השיעורים בקראטה קיוקושינקאי הוקסמתי מאחד העקרונות החשובים בעולם אמנויות הלחימה - ה"ספיריט" - רוחו האיתנה העשוייה ללא חת של הלוחם. הבנתי שאותו "ספיריט" צריך להיראות באדם גם העולם החיצוני וגם בעולם הפנימי.

דרך השיעורים בדוג'ו וסדנאות עם מורים לקראטה, שהגיעו מחו"ל להעביר את סדנאות מבחני הדרגה, נחשפתי לשיטות חכמות נוספות לשיפור הגמישות וחיזוק הגוף הקיימות בעולם הקראטה. נוכחתי כי קיים כאן ידע רב היכול לתרום רבות ליוגה. 


בשנת 2009 חזר שיהאן רונן כץ מקורס שהועבר על ידי המאסטר פאבל טאסטוליאן בחיזוק הגוף, לפי הגישה שפיתח הנקראת - Strong First. כשסיפר לי שיהאן רונן על העקרונות של ה-SF הרגשתי שפגשתי שוב את החכמה הטמונה בשיטת פלדנקרייז, והפעם כשהיא מגיעה מהכיוון של חיזוק הגוף.

בשנת 2011 עברתי בהצלחה את הקורס היוקרתי של SF לקטלבל. דרך הידע שקיבלתי מה- SFומעולם הקראטה קיוקושין, פיתחתי את ה'סוריא יוגה הארד סטייל' לחיזוק הגוף, ושילבתי אותה בתרגולים הנלמדים בית הספר.


בשנת 2010 הקימנו שיהאן רונן כץ ואני את ארגון המורים לרג'ה יוגה בישראל ששם לו כמטרה לקדם ולהפיץ את הרג’ה יוגה בישראל.

בשנת 2013 הוכר בית הספר לבריגהו יוגה של שיהאן רונן כץ ושל ד"ר אודי בילו על ידי ארגון המורים ליוגה האמריקאי החשוב ביותר, Yoga Alliance כמוסמכים להכשרת מורים ליוגה ברמה של 200 שעות וברמה הגבוהה ביותר שלו - 500 שעות.