תכני הלימוד
מדיטציה
אמבוג’ מודרה, מתרגילי הבסיס של הרג’ה יוגה. צילום: רון בורקין
אמבוג' מודרה, מתרגילי הבסיס של הרג'ה יוגה
גונגים בסטודיו. צילום: רון בורקין
גונגים בסטודיו
אסאנות
סוואדיסטהאן צ’קרה
סוואדיסטהאן צ'קרה
אגיה צ’קרה
אגיה צ’קרה
תרגיל פראניאם של הרג’ה יוגה. צילום: רון בורקין
תרגיל פראניאם של הרג'ה יוגה
אודי בילו בתנוחת הפיתול, 1983
אודי בילו בתנוחת הפיתול, 1983
תרגול ACI ב’משושה’ בכליל. צילום: רון בורקין
תרגול ACI ב'משושה' בכליל
תרגול ACI ב’משושה’ בכליל. צילום: רון בורקין
תרגול ACI ב'משושה' בכליל
תרגול סוריא יוגה. צילום: רון בורקין
תנוחת הצ'אטורנגה. סוריא יוגה
תרגיל סקווט. סוריא יוגה. צילום: רון בורקין
תנוחת הסקווט. סוריא יוגה. צילומים: רון בורקין
רג'ה יוגה במסורת הבריגהו יוגה / צ'קרה גיאן / פרניאם / אסאנות ACI – שיפור היכולת בתנועה / SYHA - סוריא יוגה הארד סטייל /  סרטוני וידאו

 

 

רג'ה יוגה במסורת הבריגהו יוגה

 
רג'ה יוגה לפי מסורת הבריגהו יוגה הינה הנושא המרכזי הנלמד בבית הספר ליוגה "הצליל הפנימי". מורנו, שרי ברהמה גופאל בהאדורי, לימד אותנו שהיא "היהלום שבכתר".
רג'ה הוא מלך, והמלך האמיתי הוא זה המושל במיינד שלו. בכדי להבין את מהות הראג’ה-יוגה, ממשילים את הנשמה, שאליה אנו כמהים, לקרקעית של אגם; את המים - לצ’יטה, החומר של ההכרה; ואת הגלים שעל פני האגם – לווריטיס, הגלים המנטאליים. כל עוד ישנם גלים על פני האגם והמים עכורים, לא ניתן לראות את הקרקעית. ניתן לראותה רק כאשר הגלים שוקטים והמים הופכים צלולים.
 
כדי להשקיט את המיינד יש לתרגל אותו לכך. גורוג'י נהג לאמר "הרג'ה יוגה הוא בעיקרו מדע מעשי". הרג'ה יוגה לפי הבריגהו יוגה היא מהמסורות הנסתרות של היוגה, שנשתמרה בסוד אלפי שנים והועברה בדרך המסורתית ממורה לתלמיד. התרגילים אותם אנו מלמדים כוונו במיוחד לאנשים החיים בתוך החברה, והם מאפשרים להגיע להישגים הרוחניים תוך כדי ניהול חיים רגילים.

 

בהתאם למסורת ממנה אנו באים, ניתן דגש מיוחד על תרגול יאם ניאם (תיקון המידות), מכיוון שללא תיקון המידות אי אפשר להתקדם ביוגה. בנוסף, קיימים תרגילי הטבע, המודרות, העוזרים להתמודד עם קשיי החיים, כגון: כעס, עצבות, פחד וכד'.

 

בכדי להכשיר את עצמנו להיות כלי ראוי לרוחניות, ישנם ארבעה תרגילי בסיס הבונים את יכולת הריכוז שלנו ואת יכולת העזרה שלנו לאחרים, ובהמשך ניתנים תרגולים מתקדמים העוסקים בעבודה על הצ'קרות ובמצבים מדיטטיביים עמוקים.

 

להלן קטע מתוך הפרק "כתוב בכוכבים" (מתוך הספר "מסעות בהודו המסתורית" מאת ד"ר פול ברונטון) המתייחס למצבים הגבוהים של הרג'ה יוגה. השיחה המובאת כן מתקיימת בין המחבר לבין שרי סודהיר רנג'אן בהאדורי (אביו של המורה שלנו, שרי ברהמה גופאל בהאדורי):
 
"מהו הנושא הנעלה, המטרה הנשגבת בידע הברהמה-צ’ינטה?" שאלתי אותו ערב אחד.
"אנו מבקשים להגיע למצב של הטראנס המקודש, משום שבחוויה עילאית זו מקבל האדם את ההוכחה המושלמת לכך שהוא הנשמה. אז הכרתו משתחררת מכל הסובב אותו. העצמים נמוגים והעולם החיצון נדמה כנעלם. הוא מגלה את הנשמה כממשות חיה אמיתית בתוכו, והיא מציפה אותו באושר, שלווה ועוצמה. כל שאדם צריך הוא התנסות יחידה שכזו כדי להגיע להוכחה כי בתוכו מתקיימים האלוהים וחיי הנצח. מעתה ואילך ינצור זאת בליבו לתמיד." 

 

צ'אקרה גיאן

 
מועבר על ידי אלה כהן בילו תלמידתם של שרי גופאל בהאדורי ותלמידו שיוו שאנקאר טריפאטי (בריגהו יוגה, וארנאסי) משנת 1994. למדה אצל ד"ר נועה בלאס (צ'אקרות וגונגים) מעל עשר שנים, עוסקת שנים רבות ביוגה ובמדיטציה, נגינה בגונגים וקערות טיבטיות ובלימוד הידע המסורתי של הצ'אקרות. מתוך אלו פיתחה את שיטת צ'אקרה גיאן כדרך מתודית להעברת הידע מתחום החוויה האישית לשיטת תרגול, המשולבת בשיעורים השונים ומעשירה אותם. תרגול צ'אקרה גיאן נוגע בחלק הרוחני-נפשי המעורר את התלמיד להקשבה פנימית ולגילוי מרחב חכם, יצירתי ומפתיע בתוכו.

 

הנושאים המועברים בשיעורים


שפת הצ'אקרות - הכרת סמלי הצ'קרות המסורתיים, התבוננות בסמלים העולים באופן ספונטאני במדיטציות על כל צ'אקרה ופרשנותם, וכן, יחסי הגומלין המתקיימים בין הצ'אקרות השונות והשפעותיהן ההדדיות.
מדיטציה - מדיטציות ספציפיות עבור כל צ'אקרה והכרת המדיטציה המומלצת לכל צ'קרה בהתאם לתכונותיה הייחודיות.
אסאנות – תרגול אסאנות ספציפיות בהתאם לצ'קרה ולימוד רצפים המלווים כל צ'אקרה ומגבירים את תכונותיה.
פראניאמה – תרגילי נשימה המעצימים את יכולת הריכוז בכל צ'אקרה.
סולסאדנה –תרגילים המאפשרים לנו לחוות באופן מוחשי את היכולת לשיפור איכות חיינו.
נגינה בגונגים– סדרת הגונגים בה אנו משתמשים נקראת "Creation Gongs". אלו הם גונגים המייצגים את חמשת האלמנטים ומתקשרים כך לצ'קרות השונות. דרך חוויית הנגינה נוצרת ויברציה מתקנת ומשקיטה. המדיטציות לקולות נגינת הגונגים הנן מיוחדות מאד ומאפשרות חדירה עמוקה פנימה.   

 


פראניאם

 
הפראניאם הוא פרק עיקרי בתורת ההאתא יוגה. בבית הספר ניתן דגש בשיעורים על תרגול נשימת היוגי המלאה, קפלבהאטי, נשימות איטיות, ואנאלום וילום בואריאציות של ההאתא יוגה והרג'ה יוגה. בשיעורים אנו לומדים כיצד לפתח את היכולת האישית בתרגילי הנשימה השונים וכן, באיזה סדר נכון לתרגל אותם. בנוסף, נלמדים תרגילי נשימה שיש להם השפעות מרפאות ספציפיות, כגון: נשימה לחיזוק מערכת העצבים, נשימה להרגעת מערכת העצבים, נשימה מטהרת כעזרה לכאבי ראש ושפעת ועוד. 

נשימת היוגי המלאה מלמדת כיצד לנשום במלוא הקיבולת של הריאות. בכל נשימת יוגי מלאה מתחלפים כארבעה וחצי ליטר אויר במקום חצי ליטר בנשימה רגילה. ההשפעה על הבריאות ועל חילוף החומרים בגוף היא ברורה. הנשימה האיטית מלמדת כיצד להרגיע את מערכת העצבים ולהשקיט את המיינד דרך האטת תהליך הנשימה. קפלבהאטי מלמד כיצד לטהר את מערכת הנשימה וכיצד להטעין את מקלעת השמש בפראנה (אנרגיית החיים). אנלום וילום מלמד כיצד לאזן בין אנרגיות השמש והירח בגוף, תרגיל המהווה מפתח לבריאות פיסית ונפשית טובה. 

כאשר הכרתי את מורי הראשון אברהם גודל הוא הדגים לי כיצד הוא נושם במצב מנוחה. הוא נשם שתי נשימות יוגיות בדקה ולימד אותי שהנשימה היא הסוד של ההאתה יוגה.

אמונה יוגית עתיקה אומרת "נאמר על האדם, שאורך חייו נמדד על פי מספר הנשימות שהוקצבו לו כשירד לעולם". על פי התפיסה היוגית, תרגילי הנשימה הינם מרכיב מרכזי בשמירת האיזון הגופני, הנפשי והרוחני, ומהווים כלי להתפתחות הרוחנית של האדם. תרגילי הפראניאם מטהרים את הנאדים (ערוצי האנרגיה בגוף) ומאפשרים לאנרגיה לזרום במסלולים העיקריים המעוררים את הצ'קרות הממוקמות בעמוד השדרה. 

 



אסאנות

 

בשיעורי היוגה ניתן דגש על תרגול אסאנות (תנוחות היוגה) על פי הרוח העתיקה של היוגה. במהלך השנים למדתי האתה יוגה ממורים הודים דגולים משם צברתי ידע רב בנושא. התרגול בבית הספר מתבסס על האסאנות הנחשבות לחשובות ביותר ביוגה - בין 15 לעשרים במספר, כשביניהן האסאנות ההפוכות והאסנות המשפיעות על הצ'קרות בעמוד השדרה. שיטת התרגול באסאנות מבוססת על שהייה לאורך זמן, הרפיה נכונה, נשימה נכונה וריכוז. את האסאנות מתרגלים בסדרות, כאשר הקצרה מונה 3 אסאנות והארוכה 21 אסאנות.

הגישה בבסיס התרגול היא שהאסאנות משמשות כהכנה לתרגול הרג'ה יוגה הבא בעקבותיה.

בסוטרה הראשונה ב'האתה יוגה פראדיפיקה' (הכתב העתיק של ההאתא יוגה "אור על יוגת הגבורה") נכתב:

"אני משתחווה ראשית לאל שיווה שלימד את פארוואטי את ההאתא וידיה, שמהווה צעד להשגת היוגה המובחרת - הרג'ה יוגה" (Hatha Yoga Pradipika \ Swami Vishnu Devananda (1987.

בלימודיי אצל מורי הראשון אברהם גודל, אחריו אצל סלברגאן ייסודיאן וכןמשיבוג'י, האסאנות והפראניאם שימשו תמיד כהכנה לתרגול הרג'ה יוגה.

האסאנות אינן תרגילי התעמלות. לפי תורת היוגה מקורן של האסאנות הוא התודעה הטהורה והן מבטאות מצבי תודעה שונים. היוגים גילו שהאסאנות משנות את מצב התודעה של האדם. לדוגמא, אדם שיתרגל אסאנות הפוכות יתחיל להרגיש משיכה לרוחניות כתוצאה מזרימת הפראנה למרכזים הגבוהים הנמצאים בראש. תפקידה של הפראנה הוא להחיות אזורים רדומים בגוף. כתוצאה מתרגול האסאנות היוגי מתמלא בוויטליות עצומה.

ההטבות המושגות מביצוע האסאנות:

א. ריפוי ממחלות: לאסאנות יש כוח ריפוי והן מהוות רפואה מונעת. בדרך הרוחנית המחלה היא המכשול הראשון.

ב. סילוק כבדות מהגוף: גוף כבד קורס במדיטציה. בבוקר הגוף כבד. כאשר אנו כבדים אנו נרדמים במדיטציה. לאחר תרגול אסאנות מרגישים תחושה של קלילות בגוף. ההרגשה בגוף משתנה מטאמאסית לסאטווית.
ג. השקטת הגוף: הגוף חווה שקט, מפתח את היכולת לשהות בתנוחה אחת בלי לזוז והופך מגורם המפזר את ההכרה לגורם המרכז את ההכרה.
ד. האסאנות פותחות חסימות במסלולי האנרגיה ומאפשרות לאנרגיה לזרום לצ'קרות. האסאנות העיקריות ביוגה לוחצות על 500 נקודות אקופונקטורה (ס. סווארופאננדה - יוגה ואקופונקטורה) ומשפרות את זרימת האנרגיה בגוף.
ה. שמירה על גמישות: באסאנות אנו שומרים על גמישות הגוף בעזרת תרגילים המותחים את השרירים בכיוונים שונים. התרגילים העיקריים ביוגה מגמישים את כל הגוף, כשהדגש הוא על עמוד השדרה. גמישות השרירים ממלאת תפקיד חשוב בשמירה על נעורי הגוף, ורבים ממתרגלי היוגה שומרים על גוף גמיש גם בגילאים מבוגרים מאוד.
 

 

ACI - Improvement Capability Asana 

  

את מושג 'ארגון הגוף' הכרתי לראשונה דרך לימודיי את שיטת פלדנקרייז. הבנת המושג של ארגון הגוף מרחיבה את האופקים של לכל אדם העוסק בתנועה באשר היא. ארגון הגוף הוא מושג שחשוב ללמוד על מנת להבין את התנועה ברובד הסיבתי שלה. גוף מאורגן מבצע את התנועות השונות באופן כזה, שכל החלקים האמורים להשתתף בתנועה מסוימת, עוזרים במשימה כדי לבצעה ביעילות מכסימלית. הודף כדור-ברזל המאורגן בגופו, ילמד לשתף בתנועה גם את האגן, ולא רק את היד. אדם מאורגן בגופו המסתובב לאחור, יבצע את הפנייה לא רק מהצוואר, אלא ישתף גם את הכתפיים, האגן והרגליים. התוצאה היא הגעה לאיכות תנועה גבוהה ובפחות מאמץ.

ACI הינה שיטה המשתמשת בעקרונות שיטת פלדנקרייז ומשלבת שיטות נוספות כגון ה-PNF. התוצאה היא תהליכי תנועה קצרים הנמשכים מספר דקות ומביאים לשיפורים גדולים בארגון, בגמישות ובתנועת הגוף. התהליכים התנועתיים מחוברים לאסאנות ביוגה. כל מספר תהליכים מאורגנים בקאטה (רצף תנועות) העובדת על כמה פונקציות תנועתיות. לדוגמא, הקאטה הראשונה של ACI עובדת על ישיבה מזרחית, כפיפה לפנים, הקשתה ופיתול.

דרך ה- ACI אנו מקנים לגוף תבניות תנועה חדשות אותן אנו מגלים באופן ספונטני. חשוב לזכור שלא כל תבנית תנועתית נרכשת היא נכונה. לראיה האתלט שמתאמן שמונה שעות ביום לקראת האולימפיאדה יזכה במדליה ואילו איש ההיי טק היושב 10 שעות ביום יכול "להרוס" את הגב.

לפעמים נשאלת השאלה מדוע יש צורך לשלב את ה- ACI עם תכני היוגה?

כאשר אדם מתנועע, ניתן ללמוד רבות על אופן ביצוע התנועה, למשל: האם הוא משתמש בכוח? עד כמה הוא פועל מתוך שאפתנות מופרזת? עד כמה הוא עסוק במטרה ולא בדרך? עד כמה הוא מתארגן נכון עם גופו? ואילו כאשר אדם נמצא בתנוחה סטטית, קשה יותר להתבונן במרכיבים אלה, מכיוון שהמידע שהוא מעביר הוא מצומצם יותר. אפשר להשוות זאת לאינפורמציה שאנו קולטים על אודות עניין מסוים מתוך שקופית (תנוחה סטטית) או דרך צפייה בסרט (תהליך תנועה).

לכל אסאנה ישנם שיעורים המשפרים את היכולת לבצע אותה באופן מובהק. כמו כן מוסבר כיצד ניתן לצמצם את הנלמד בשיעורים לתרגולים הנמשכים דקות. ארגון הגוף הוא תחום העוסק במהות של התנועה ולכן חוצה את כל שיטות היוגה. הוא נותן למורים כלים חדשים של עבודה. כאשר מארגנים את הגוף יש שיפור מובהק ביציבה ובנשימה המתרחשים באופן ספונטאני כתוצאה מהתהליכים התנועתיים. 



 

 SYHA – Surya Yoga Hard Style

 

סוריא יוגה הארד סטייל משלבת בין התנועה של ברכת השמש לבין הגמישות של האסאנות ועקרונות חיזוק הגוף של ה-SF - בית הספר של המסטר פאבל טאסטוליאן מהמובילים בעולם בתחום. מכיוון שהמטרה היא חיזוק הגוף אנו משתמשים בשילוב של שלושה אלמנטים מרכזיים של עבודה עם משקל הגוף:
א. פראנאם אסאנה: הסקווט
ב. צ'אטוראנגה אסאנה: שכיבת סמיכה
ג. תנוחת הלוח: הפלאנק

שיטת העבודה היא בניית תבנית התנועה הנכונה ואחריה הגברת הקושי על ידי אתגרים שונים. לדוגמה, ברגע שהסקווט הרגיל נעשה היטב בפיסוק קל, מצמידים את הרגליים וכו'.

בגוף האדם ישנן קבוצות שרירים שתפקידם לייצב את הגוף ולהפעיל אותו נגד כוח הכובד. במרכז הגוף קיימות קבוצות שרירים הנקראים שרירי הליבה, אלו הם למעשה שרירי הבטן העמוקים (השריר הרחב בטני וקרקעית האגן) ושרירי הגב העמוקים (מייצבי הגו ועמוד השדרה). שרירים אלה ממוקמים במרכז הגוף ותורמים ליציבה נכונה, לשיווי משקל ולתמיכה בשלד. שרירי הליבה פעילים במשך כל היום, כמעט ללא הפסקה, כאשר אנו עומדים, הולכים, ורצים. שרירי ה"ליבה" הינם המוקד שממנו הגוף מוחזק ונע, ומאפשרים יציבות ותנועתיות מאוזנת של הגוף. חיזוק נכון של שרירי הליבה משפר את היציבה, על ידי איזון בין השלד לשרירים, ושמירה על מיקום תקין של מרכז הכובד בגוף. הוא מקנה הגנה על אברים פנימיים ומחזק את רצפת האגן ואת שרירי הבטן.

על מנת להגיע לאיכות טובה של תנועה יש ללמוד להעביר את העבודה הקשה של הנעת הגוף אל השרירים שנועדו לכך. אם מתבוננים על הגוף, השרירים הגדולים ביותר והחזקים ביותר בגופנו קשורים לאגן. ככל שמתרחקים ממרכז הגוף השרירים נהיים דקים יותר. בגוף מאורגן היטב, הכוח שנוצר על ידי השרירים הגדולים צריך להיות מועבר לייעודו דרך השרירים החלשים יותר, מבלי שיאבד הרבה מן הכוח בדרך.

 

רצף סרטי וידאו על נושאי הלימוד בבית הספר: