רג’ה יוגה - יוגה לאנשים החיים בחברה ובקהילה
מאת: ד"ר אודי בילו, מתוך ירחון "חיים אחרים", גיליון 171, דצמבר 2010

1,300 שנים אחרי שנגנזו, נחשפו כתבי הברהמה צ'ינטה המקודשים של המאסטרים הגדולים של המזרח. הידע הקדום ניתן ליוגי הגדול, שרי סודהיר ראנג'אן בהאדורי, בתהליך של טראנס והוא נשבע להפוך אותו לנחלת הכלל. קבוצה של ישראלים שלומדת אצל מאסטרים הודים מווראנסי מסייעת להפיץ את זרם הרג'ה יוגה ל"בעלי משפחות". גם מי שמנהל אורח חיים אינטנסיבי עשוי להגיע לשחרור עצמי הודות לתרגול יוגה מרוכז ועוצמתי 


 

שרי סודהיר רנג'אן בהדורי. ברקע - כתבי הבריגהו יוגה. איור: צ' לב טובכל שיטות היוגה שואפות להשקיט את גלי ההכרה. גלי ההכרה, הנקראים בסנסקריט וריטיס, נמשלים לגלים על פני האגם. קרקעית האגם מייצגת את נשמת האדם. כל זמן שיש גלים על פני האגם, המים עכורים ואי אפשר לראות את הקרקעית או את הנשמה. בתורת הבריגהו יוגה, המתמחה בענף של הרג'ה יוגה, יש תרגילים ייחודיים שמביאים למצב תודעה זה. התורה חדרה למערב באופן נרחב דרך קבוצה של ישראלים הלומדים 16 שנה אצל מאסטרים הודים מווראנסי, השייכים לזרם של "בעלי משפחות" (הסבר בהמשך). ההיסטוריה של הבריגהו יוגה מתחילה במאות השישית והשביעית לספירה, כשהמאסטרים במזרח גנזו כתבים קדושים. פעולתם נבעה מתוך ההכרה שהאנושות באותה תקופה לא הייתה כשירה ובשלה לספוג את הידע שהכילו. במקביל החביאו נזירים טיבטים את כתבי הקודש ה"בריגהו שאנגיטה" למשך 1,300 שנה.

 

במחצית הראשונה של המאה ה-20 החזיר יוגי גדול, שרי סודהיר ראנג'אן בהאדורי, את הידע הזה לאנושות והחיה אותו בעקבות דבקותו בסאדהאנה, בתרגול הרוחני. ראנג'אן בהאדורי נולד בהודו בשנת 1889 כנסיך למשפחת המלוכה של מחוז נאדיה שבמערב בנגל. מגיל צעיר חיפש אחר אלוהים והיה לו צמא עצום לידע רוחני. בהיותו נער צעיר נהג להתפלל לאלוהים ולבקש שייתן לו ידע. בהמשך חייו החליט לוותר על חיי המלוכה, עזב את משפחתו, ארז תיק עם ספרים ושם פעמיו לעיר שבה מתחיל כל מסע רוחני, ווראנסי, כדי למצוא לעצמו מאסטר.
מכיוון שלא מצא מאסטר, התיישב ראנג'אן בהאדורי במקדש הזהב בווראנסי והחליט לצום ולהתפלל עד שימצא מורה כלבבו. לאחר שלושה ימי צום, שבהם ניזון רק מעלי בילפטרי, התגלה לפניו הרישי הקדוש בריגהו וחנך אותו. בהאדורי נכנס לטראנס של כמה שעות, שבו העביר לו בריגהו את הידע על הברהמה צ'ינטה פראנלי. זהו ידע קדום הכולל חמישה ענפים: אסטרולוגיה, טנטרה, איורוודה, רג'ה יוגה ומדע. ראנג'אן בהאדורי הבטיח לחכם בריגהו שיפיץ את הידע שיקבל לטובת האנושות, ולא ישמור אותו לעצמו בלבד. לאחר שהתעורר מהטראנס, הוא זכר בפירוט את כל הדברים שנאמרו. באותה התגלות אמר לו בריגהו שהוא נבחר לחשוף ידע שהוסתר במנזרי טיבט במאה השישית. במשך 20 שנה אסף ראנג'אן בהאדורי כ-40 אלף כתבים מכל רחבי הודו, מגבול הודו-טיבט ומנפאל. בהמשך אסף בנו, שרי ברהמה גופאל בהאדורי, עוד כ-20 אלף כתבים. כל הכתבים שנאספו שמורים כיום בספרייתו של ד"ר גופאל בהאדורי. 

 

מופלאות הן דרכי הגורל. למערב נודע על קיום הידע של הברהמה צ'ינטה פראנלי לראשונה דרך מפגש שנערך בשנות ה-20 של המאה הקודמת בין ראנג'אן בהאדורי לבין הסופר האנגלי הידוע ד"ר פול ברונטון. בספרו "מסעות בהודו המסתורית" (הרואה אור החודש בעברית בהוצאת אבן חושן), מספר ד"ר ברונטון על המפגש בינו לבין ראנג'אן בהאדורי. הוא כותב בספר על מסעותיו בהודו ועל חיפושיו אחר המאסטרים האמיתיים של היוגה. ד"ר ברונטון נולד בשנת 1898 בלונדון ונפטר בשנת 1981 בשוויץ. מאז הספר "מסעות בהודו המסתורית", שיצא לאור בשנת 1934, הוא כתב 13 ספרי מופת על יוגה. הוא מוכר כאדם המערבי המרכזי שהביא את היוגה ואת המדיטציה למערב. הוא הציג את הרקע הפילוסופי שלהן בשפה קולחת ובהירה לאדם המערבי. 

דר' פול ברונטון"כתבתי את הספר 'מסעות בהודו המסתורית'", כתב ברונטון, "על הצד האיזוטרי של הודו, שהיה מוסתר מעיניים סקרניות במשך אלפי שנים ושמר על עצמו בצורה כה אקסקלוסיבית, ורק מעט נותר ממנו כיום. היוגים שמרו על הידע בצורה סודית מעיני העולם. רבים הם האנגלים המבקרים בהודו וגרים בה, אך רובם מתעניינים אך ורק באבנים יקרות ובאוצרותיה של הארץ. אף לא אנגלי אחד מתוך אלף מוכן להקדיש עצמו למען הידע, ו'לרדת ברמתו' ולהיות תלמיד של מורה הודי...".

בפרק "כתוב בכוכבים" הוא מספר על המפגש המרתק עם ראנג'אן בהאדורי. השיחה ביניהם עסקה בטראנס המקודש שאליו שואפים היוגים להגיע: "ערב אחר ערב ביקרתי בבית האבן הישן של ראנג'אן בהאדורי, שם זכיתי להתנסות בלימוד הברהמה צ'ינטה. אור העששית החיוור ריצד על פניו בזמן שחנך אותי בדרך היוגה הקדומה מטיבט. ראנג'אן בהאדורי הוא התגלמות הענווה. לאורך כל השהות המבורכת עמו התרשמתי עמוקות מהדרך הלא שגרתית שבחר ללמד את הידע. אף לא פעם אחת קרה שסיגל גישת עליונות. בהוראתו הצנועה בחר תמיד לפתוח במשפט: 'בידע הברהמה צ'ינטה נאמר...' "ערב אחד שאלתי: 'מהו הנושא הנעלה, המטרה הנשגבת בידע הברהמה צ'ינטה?'. 'אנו מבקשים לדעת את הטראנס המקודש', ענה ראנג'אן בהאדורי, 'בחוויה עילאית זו מקבל האדם את הזכות לתובנה העמוקה שאין עליה עוררין, והיא ההוכחה האמתית לכך שהוא הנשמה ועמה מוסרים כל הספקות. הכרתו משתחררת מכל הסובב, העצמים נמוגים, העולם החיצון נדמה כנעלם, והנה הוא מגלה את הנשמה כממשות חיה ואמיתית בתוכו. אושר, שלווה וכוח פנימי עצום מציפים אותו. כל שאדם צריך הוא התנסות יחידה כזו, שבה הוא חווה את החיים האלוהיים הנצחיים – האחדות ההווה בכל. מעתה ואילך ינצור זאת בלבו לתמיד'.

"צל של ספק עלה בי. 'האם בטוח אתה שכל מה שתיארת לי אינו אלא ביטוי עמוק של שכנוע עצמי?'. חיוך קל עלה על שפתיו: 'כאשר אם יולדת תינוק, האם יש אפשרות כלשהי שיעלה ספק בלבה ולו לרגע קט במה שקורה? לאחר זמן, כאשר היא שבה ומתבוננת בחוויה, האם יעלה בדעתה שהכל היה שכנוע עצמי? וכשהיא רואה את בנה גדל ומתפתח אל מול עיניה שנה אחר שנה, האם תפקפק בקיומו? באותה הבהירות, חבלי הלידה בלידה רוחנית מופיעים כאירוע חשוב בחייו של אדם, אירוע בלתי נשכח המשפיע רבות ומשנה עבורו הכל. כאשר חווים את המצב המקודש של מודעות העל, נוצר בהכרה סוג של ריק, אלוהים, או מכיוון שקשה לך לקבל את המילה הזו, אז הנשמה, אותו כוח עליון, מתגלה ואי אפשר עוד להתעלם ממנו. שמחה עצומה שוטפת ומציפה את האדם, אושר אינסופי ורגש עז של אהבה ללא גבול לבריאה כולה עוטפים אותו. הגוף עצמו ייראה למתבונן מהצד לא רק במצב של טראנס עמוק אלא כחסר חיים, משום שכאשר מושגת אותה נקודה עמוקה של ריכוז, מופסקת כל הפעילות הפנימית, לרבות עצירה מוחלטת של הנשימה'.
"'האין הדבר מסוכן?' 'לא. התרגול נעשה במקום מבודד לגמרי או כשחבר קרוב נמצא בסביבה. לעתים קרובות אני נכנס למצב הטראנס המקודש ותמיד יכול לצאת ממנו בכל זמן שאחפוץ. בדרך כלל אני נשאר בו שעתיים-שלוש וקובע מראש את זמן הסיום. זוהי חוויה מופלאה, משום שאת מה שאתה רואה כיקום כולו, אני חוזה בנוסף בתוך תוכי! משום כך אני אומר, שכל שעליך ללמוד יכול להילמד מנשמתך שלך. לאחר שאשלים את העברת הידע של ברהמה צ'ינטה אליך, לא תזדקק לשום מאסטר ולא יהיה לך צורך בשום הדרכה חיצונית'". 

 

חמישה ענפי חוכמה


כתבי הבריגהו יוגה, הנקראים בריגהו שאנגיטה, כוללים חמישה ענפים נעלים:

 

א. רג'ה יוגה לבעלי משפחות

בימי קדם הגיעו היוגים והחכמים הנאורים להגשמת השחרור הרוחני באמצעות תרגולים ממושכים שהיו ידועים רק להם. מכיוון שהתבודדו בהרים ונזקקו לעזרה חומרית כדי להתקיים בתנאים אלו, תמכו בהם בעלי המשפחות וכך יכלו להתפנות ולהקדיש את זמנם להגשמת מטרתם. בעלי המשפחות ביקשו אף הם להתפתח רוחנית, ומכיוון שהבינו היטב שאינם מסוגלים להשיג את השחרור באותה דרך, פנו למלכים ששלטו באזוריהם וביקשו את תיווכם כדי שיעלה בידם להיוודע אל הידע הדרוש לכך.

כשהביעו המלכים את בקשתם לפני היוגים והחכמים, הם הסכימו לעזור ועיצבו דרך מיוחדת שתתאים לאורח חייה של שכבה חברתית זו. הם הורו להם תרגילים קצרים ומרוכזים, שהשפעתם חזקה ביותר ושאפשר להגיע באמצעותם לשחרור עצמי אף בעת ניהול אורח חיים עמוס כבעלי משפחות. הם כינו את השיטה ה"מלך", כלומר רג'ה, ומכאן – רג'ה יוגה – היוגה המלכותית.

רג'ה יוגה כוללת שיטות מיוחדות המקנות שליטה בהכרה על ידי ארגון ושילוב במקביל של הגוף, של הדיבור ושל ההכרה בעזרת תרגילים ייחודיים. תרגילים אלו מאחדים את הגוף – הפעילות הפיזית, את הדיבור – הקולות הפנימיים המסיחים את תשומת הלב של ההכרה, ואת ההכרה, אותו חלק בתוכנו שתופס את המציאות, שטבעו לקפוץ מדבר לדבר.

 

ב. ג'יוטיש – אסטרולוגיה

פירוש המילה ג'יוטיש היא להאיר, להכניס אור. האסטרולוגיה עוסקת בהארת העבר והעתיד. בריגהו עסק בחקר טבעו של כל דבר בעולם, איגד את הידע שצבר באסטרולוגיה והעלה אותו על הכתב.

 

ג. טנטרה

פירוש המילה טנטרה הוא זה המשחרר מהגוף. הטנטרה היא התהליך שדרכו מגיעים למקור האנרגיה של חמשת האלמנטים שמהם מורכב הגוף.

 

ד. איורוודה

איורוודה מורכבת משתי מילים:

איוס – חיים, ודה – לדעת או להשיג. משמעותה של האיורוודה, אם כן, היא "מדע החיים". הרפואה המודרנית מטפלת באי סדרים שנוצרים בגוף, ואילו האיורוודה עוסקת במניעת מחלות. הפילוסופיה האיורוודית רואה את גוף האדם כשילוב של גוף, נפש ורוח, ונותנת את הדעת ליקום שאנו חיים בו ולאלמנטים המרכיבים את הבריאה. האיורוודה מלמדת כיצד לקיים איזון בין גוף, נפש ורוח לבין העולם החיצוני והעולם הפנימי בעזרת אורח חיים נכון.

 

ה. מדע המונדאן

הענף האחרון של הבריגהו יוגה עוסק בהקניית ידע ובהבנת המהות של כל דבר ביקום על ידי ריכוז.

 

 

הבריגהו יוגה בישראל


דר' בראהמה גופאל בהאדוריבשנת 1991 החליט ד"ר גופאל בהאדורי לחשוף את הבריגהו יוגה למערב, וביקש מתלמידו שיבוג'י להיפגש עם אנשים מערביים בווראנסי וללמד אותם את הידע העתיק. בשנת 1994 הוא שלח אותו לישראל. שיבוג'י החל ללמד כאן את הידע המעשי והתיאורטי של הבריגהו יוגה בסבלנות ובאהבה אין קץ. חומר הלימוד נלמד כמו פאזל, ההולך ונבנה בסגנון הלימוד המיוחד למזרח. בהתחלה יוצרים איים בודדים שהקשר ביניהם אינו ברור, ובהמשך בונים את הגשרים בין האיים ומבינים את הקשרים ביניהם. נציגי הבריגהו יוגה בארץ כיום הם כותב שורות אלו ורונן כץ, תלמידיו הישירים של ד"ר גופאל בהאדורי מזה 16 שנה. רונן כץ עוסק 31 שנה באומנויות לחימה. במסגרת הכשרתו בקרטה קיוקושינקאי. הוא חלוץ בהפצת היוגה ביחידות מובחרות בצה"ל, ומתמחה בישום אלמנטים מתורת היוגה באומנויות לחימה. משנת 2001 מלמדים את הבריגהו יוגה בסמינר הקיבוצים בתל אביב במסגרת ההכשרה של מורים ליוגה. במהלך הזמן התהדקו הקשרים עם הודו, והסמינר מארח את המורים מהודו אחת לשנה למפגשים עם הסטודנטים מקורס המורים ליוגה. הוראת הבריגהו יוגה דורשת אחריות וניסיון. מסלול הסמכה למורים לבריגהו יוגה עם תעודת הסמכה מהודו נמשך שבע שנות לימוד. בחודש דצמבר יגיעו לארץ המורים ההודים ויעבירו סדנאות בסמינר הקיבוצים.

 


 

מודרה נגד פחד

דר' אודי בילו מדגים מודרא נגד פחדהפחד נגרם מחוסר איזון של מרכיב האדמה ביסוד השמים, הנובע מהקשר בין הצ'קרה הראשונה לבין הצ'קרה החמישית. מטרת התרגול היא לסלק באופן מזורז פחד שתוקף בפתאומיות. סילוק פחדים עמוקים מחייב תרגול במשך 7-10 ימים.

 

תיאור התרגול

גברים: מניחים את רגל ימין כפופה כמו בישיבה מזרחית. עקב רגל ימין נוגע בחיץ הנקבים (בין פי הטבעת לשורש איברי המין, במיקומה של הצ'קרה הראשונה). רגל שמאל מונחת לפני רגל ימין. יד שמאל מאוגרפת והאגודל נוגע בשקע הגרון (מיקומה של הצ'קרה החמישית). יד ימין אוחזת בבוהן כף רגל שמאל.
נשים: אותה תנוחה אבל להפך.
 
מדמיינים בצ'קרה הראשונה (חיץ הנקבים) ריבוע ירוק (דמו את עצמכם יושבים עליו כבסיס איתן) וחוזרים על המנטרה LUNG. המנטרה "הולמת" בצ'קרה בקצב קבוע.
יש חשיבות ללחץ העקב על החיץ הבין נקבי. אנו משתמשים כאן באנרגיה של שבעה מרכזים נמוכים הנמצאים בעקב. משך התרגול הוא חמש עד עשר דקות.

  

מודרה נגד כעס

הכעס נגרם מחוסר איזון של מרכיב האש. בזמן הכעס עולה טמפרטורת הגוף מתוך תכונת האש להפיץ חום. ההכרה מתמלאת בריקנות שהיא התכונה הבסיסית של יסוד השמים. אנרגיית אש לא מאוזנת בזמן כעס גורמת נזק פיזי רב. היא עלולה לפגוע בזיכרון ובכבד (האחראי על ניקוי הגוף מרעלים). הכעס מלבה עצמו במהירות כמו אש  המכלה את כל העומד בדרכה. בתום התהליך נותרים השמים בריקנותם, הכעס שוקט ובאופן טבעי העצב תופס את מקומו וממלא את כל המרחב הפנימי. התרגול נועד לאזן את אלמנט האש, ולהמיר את תחושת העצב בסיפוק ובשמחה.

 

תיאור התרגול

א. ממלאים את הפה מים ומחזיקים אותם.
ב. נכנסים לאחד מחדרי הבית וצועדים מקיר לקיר 21 פעמים, ומקפידים לגעת בקיר בכל פעם שמגיעים אליו. אם הכעס הוא רב, אפשר לגרגר את המים בפה תוך כדי הליכה.
ג. מרוקנים את המים – לא בולעים אותם!
ד. שוכבים על הגב, ומתרכזים באחת מהעיניים (לפי בחירתכם) כשהן עצומות, במשך דקה או שתי דקות עד שחשים כאב קל בעין.
ה. משרבטים על דף במשך שתיים-שלוש דקות כל מה שצץ בראש. לאחר מכן קוראים במשך שתיים-שלוש דקות כל חומר קריאה שרוצים. אם הכעס עדיין לא נעלם, חוזרים פעמיים או שלוש פעמים נוספות על המעבר מכתיבה לקריאה.  
מודרה היא מילה בסנסקריט שפירושה "לחתום את האנרגיה בתוכנו". ניתוב אנרגיית הגוף במהלך התרגול.

 

 

 

פיתוח הריכוז, הטראטאק

 

רונן כץ מדגים את ישיבת הלוטוס, התנוחה המועדפת לתרגילי הריכוזריכוז הוא מרכיב הכרחי ביוגה, כשאפשר לאמן ולפתח את יכולת הריכוז. הטראטאקה הוא מצב שבו המתרגל ממקד את מבטו ומקבע את מלוא תשומת לבו על אובייקט נבחר, ללא מצמוץ, עד שעיניו דומעות. כלפי חוץ נראה שהטראטאקה מבוסס רק על קיבוע המבט, אך לאחר שהסדהאק (המתרגל) עובר את השלבים הראשונים, הוא מגיע לנקודה שמבטו חודר פנימה לגרעין האובייקט, ואז הוא נעלם ומסה צפופה של אור תופיע לנגד עיניו. מסת האור תמשיך לגדול ובצדה גם גרעין האובייקט. הסדהאק ימצא עצמו במצב של ריקון מחשבות. נטען גם שהטראטאקה מרפאת תחלואי עיניים למיניהם.

 

תיאור התרגיל

א. מציירים נקודה שחורה בקוטר של שניים עד שלושה סנטימטרים. יושבים מול הנקודה השחורה בגב זקוף במרחק של כשני מטרים.
ב. מקבעים את המבט בנקודה ללא מאמץ בשרירי העיניים.
ג. נושמים נשימה ריתמית אטית.
ד. חוזרים בלב על "אום" או מקשיבים לצליל הנשימה.
ה. לאחר חמש דקות עוצמים את העיניים, מדמיינים נקודה של אור בין הגבות ומתרכזים בנקודה.

 
 
לתרגול זה יש מאפיינים אחדים:
1. כשהעוצמה הפנימית (שאקטי) של הסדהאק מתעוררת עקב תרגול הטראטאקה, מראות נוספים הקשורים לממד הפנימי והסמוי של מושא הריכוז הופכים גלויים, והוא מפתח ראייה מקודשת. ראייה זו כוללת ראיית נסתר וראייה של אירועים מהעבר.2. כשהתרגול מגיע לשיאו יוכל הסדהאק לראות את האיכויות החיוביות והשליליות של כל אובייקט שאליו יפנה את מבטו. נוסף על כך, הסדהאק המנוסה יוכל להפוך כל אובייקט לאטום, ליצור מתוך הריק כל אובייקט שיחפוץ או לבצע בו שינוי לפי רצונו.

 

תרגיל לכל מצב בחיים

התרגול בבריגהו יוגה מתמקד בתרגילי ריכוז ומדיטציה. המתרגל נדרש להחזיק את הגב זקוף ואת הגוף ללא תזוזה לאורך פרקי זמן קצרים וארוכים, בהתאם לסוגי התרגילים. במסורות העתיקות מבין כל האסאנות (התנוחות היוגיות) החשובות ביותר הן האסאנות של הישיבה, מכיוון שבהן מתאמן היוגי בריכוז לאורך זמן.

בבריגהו יוגה יש אינספור תרגילים המתייחסים לכל רובדי החיים ושמים דגש על עבודת המידות. התלמיד נדרש להתנהג ללא רבב ולהשקיע מאמץ בתיקון מידותיו. יש תרגילים המכוונים לבריאות הפיזית והנפשית, ויש תרגילים המכוונים להביא למצבי תודעה גבוהים. בהתחלה התלמיד נדרש לטפל בהפרעות כמו פחד, כעס, חמדנות, תשוקות לא מרוסנות, הפרעות שינה ועוד.
 
הבריגהו יוגה מאפשרת לאנשים עובדים ולבעלי משפחות להגיע להגשמה עצמית. התלמידים מתרגלים מדי יום, תוך כדי מילוי חובותיהם לחברה ולמשפחה. הם יכולים לתרגל על חשבון זמנם הפנוי רק כשהם לבד עם עצמם ואחרי שסיימו את חובותיהם. הגישה אינה מנסה להקל על המתרגל, מכיוון שהשינוי באדם הוא פנימי ואין טעם ליצור מסגרת רוחנית נוחה, אלא להפך, מסגרת החיים שלנו צריכה לעמת את היוגי עם חולשותיו ולהפגיש אותו עם ששת האויבים הפנימיים, שהם לב לבה של יוגה זו: תשוקה אובססיבית למין ולאוכל במחשבה, בדיבור ובמעשה; כעס; חמדנות; צמידות; גאווה; השתלטות בעזרת האגו על אחרים בכוח או בתחכום.
 
בבריגהו יוגה נטען ששורש הסבל של האדם הוא במחשבה על עצמו בלבד. כשאדם מתרגל יוגה או מדיטציה רק כדי להשיג שקט ושלווה לעצמו בלבד, זה רק שלב ועדיין אינו מושלם. לכן ד"ר גופאל בהאדורי מבקש מתלמידיו כי כשיתעורר בתוכם אותו כוח פנימי רדום, ישתמשו בו כדי לעזור לאחרים ולא עבור עצמם בלבד.
 
שאיפתו של ד"ר גופאל בהאדורי היא להפיץ ידע נדיר זה לאנושות כדי לעזור ולחזק את עצמנו כפרטים. בהמשך, אחרי שנבנה לעצמנו בסיס טוב, נשתמש ביכולותינו לעזור לאחרים. לשם כך דרושה עבודה מאומצת ברבדים הפיזיים, הנפשיים והרוחניים. כמו שאומר פתגם הודי עתיק: "רק הסדהאק שהדליק את האור בתוכו יכול להדליק את האור באחרים".

 

שער הגליון במגזין 'חיים אחרים'הכותב עוסק ביוגה 30 שנה. מרכז המגמה להכשרת מורים בסמינר הקיבוצים תל אביב הוא מורה מוסמך לשיטת פלדנקרייז, בעל ניסיון בטאי צ'י ומחזיק בדרגה של חגורה שחורה דן 1 בקראטה קיוקושינקאי. במסגרת עבודת הדוקטורט פיתח תכנית לימודית לאוכלוסיות מיוחדות – יוגה בשילוב תנועה, צליל וצבע.