ראשי פרקים
התחלה / "כשהתלמיד מוכן המורה מגיע" אברהם גודל / סוואמי סווארופאננדה - מרכז שיבננדה / פונטה טרסה, שווייץ, בית הספר ליוגה של קיץ 1985 /
לימודים בסמינר הקיבוצים 1985-1988 / לילי בנטב - ניאנה יוגה, 1987 / סוואמי שיאם, הודו, 1989 / לימודים עם נועה בלאס – ריכוז בצ’קרות ונגינה בגונגים / ד"ר מרילין רוזנר, 1996 / הבריגהו-יוגה
הפעם הראשונה בה נחשפתי ליוגה הייתה כשהייתי בגיל 13 כאשר התאמנתי בחוג ג'ודו. אחד החברים שהגיע מבית ספר לקראטה התאמן בתנוחות יוגה, וכשראיתי אותו לא יכולתי להסיר ממנו את המבט.

הוא סיפר לי שהוא מתאמן ממה שהבין מתוך ספר
שהיה ברשותו.
חיפשתי ספרים על יוגה והספר הראשון שנתקלתי בו היה "יוגה יום
יום" (קלרה ספרינג ומדליין גול). התחלתי להתאמן באופן עצמאי בתנוחות היוגה על
פי אותו ספר.
בגיל 16 קיבלתי מאחותי ליום ההולדת את הספר
"יוגה ובריאות" (סלברג'אן ייסודיאן ואליזבט הייך), הספר משך אותי אך היה
לי קשה להבין כיצד לתרגל את היוגה הלכה למעשה.
משהו בלתי מוסבר ריתק ומשך אותי אל
הספר אך לא הרגשתי שאני מצליח להבין עד הסוף את הכתוב בו.
"כשהתלמיד מוכן המורה מגיע" אברהם גודל
באחת מהחופשות מהצבא, בשנת 1980, נערכה פגישת קבוצה של חברים טובים מהתיכון. באותה פגישה סיפר לנו אחד החברים, רון הרגיל ז"ל, שהיה מהדמויות הבולטות בשכבה, על מורה שפגש והשפיע עליו בצורה עמוקה.
רון, שהיה
תמיד ייחודי ונועז בדעותיו, עורר שיחה על מהות החיים ותמצית האושר. רון הציג
תפיסה שהייתה חדשה עבורי, לפיה ניתן להגיע לאושר פנימי שאינו תלוי בקשיי החיים,
שבעקבותיה התעוררה שיחה חזקה ועמוקה. אותו ערב סתווי זכור לי כאילו היה אתמול. תוך
כדי השיחה סיפר לנו רון שהכיר דרך אמו אדם העוסק ביוגה ששמו אברהם והוא זה שהשפיע
על מחשבותיו. לאחר שבדק את פילוסופיית החיים שלו וראה כיצד הוא חי, השתכנע שהיא
נכונה. הלהט וההתלהבות של רון עוררו בי את הרצון לפגוש את אותו אברהם שעליו הוא דיבר.רון, שהיה
ידוע כאדם חריף וביקורתי, סיפר לנו שכתוצאה מהמפגש ומהשיחות עם אברהם גודל התעוררה
בו אמונה חזקה בכך שיש אמת בעולם ושאפשר להגיע אליה. הדבר נראה לכולנו תמוה לאור
היכרותנו את רון, אך הדברים שהוא סיפר משכו את התעניינותי וביקשתי להיפגש עם אברהם
גודל.
למדתי עם רון הרגיל ז"ל מכיתה א' בעיר אשדוד. יחד הצטרפנו לתנועת הנוער מחנות העולים והתכוונו ללכת לגרעין נח"ל. בסופו של דבר אני התנדבתי לקורס חובלים ורון התנדב לצנחנים. רון אהב את הארץ בכל נפשו, אהב לטייל ברגל ולשיר את שירי ארץ ישראל שרבים מהם הכיר בעל פה. רון שהיה קצין בצנחנים נפל במלחמת שלום הגליל.

כאשר יצאנו לרחוב אמרתי לרון שאני רוצה לפגוש את אותו יוגי שהכיר. קבענו שבשבת הקרובה אבוא לבקר אותו. הגעתי בשבת בבוקר לביתו ושם פגשתי את אברהם גודל. הוא היה אנרגטי, נמרץ והקרין עוצמה וסמכותיות. הוא שוחח אתנו במשך מספר שעות על היוגה. סיפרתי לו שאני מצוי במשבר בגלל פרידה מחברה, הוא צחק בקול גדול ואמר שאם אתמיד, היוגה תפתור את הכול. רון בילה אתו את השבתות בזמן הצבא בשיחות פילוסופיות על החיים. אברהם גודל נהג להתכתב אתו באמצעות גלויות ששלח לו לצבא. רון היה התלמיד הדבק הראשון של אברהם. מעבר לשיחות רציתי ללמוד את תרגילי היוגה הלכה למעשה. ביקשתי באותה פגישה מאברמל'ה שיראה לי כיצד מתרגלים את היוגה הלכה למעשה.
רון המליץ עלי ואמר לאברהם גודל שיש לי משמעת
עצמית חזקה. אברמל'ה אמר שקודם אסיים את הצבא ורק אז הוא ילמד אותי. באותה תקופה
לקחתי קורס פרטי במרכז שיבננדה בחיפה ולמדתי במרכז אביחי בחיפה. כך המשכנו לשמור
על קשר בחופשות מהצבא וכשיכולנו היינו נפגשים עם אברמל'ה ומבלים שעות בשיחות על
היוגה. מה שאימצתי
לעצמי בינתיים הוא אימון של כמה דקות לפני השינה בישיבת הלוטוס, כי ידעתי בתוכי
שאזדקק לה בהמשך הדרך.
כמה ימים לאחר פרוץ מלחמת שלום הגליל
הגיעה הבשורה המרה שרון הרגיל נפל בקרב.

שיטת האימון הייתה על פי הספר "יוגה
ובריאות" (של סלוורג'אן יסודיאן ואליזבת הייך) וההבנות שאברמל'ה הגיע אליהן בעקבותיו
במהלך השנים. כאשר היה צורך הוא הדגים את התרגילים. כל שיעור הסתיים במדיטציה ובהרפייה.
לקח לי כמה חודשי תרגול עד שחוויתי הרפייה טובה. אברמל'ה התעקש שאתאמן בישיבת
הלוטוס. הוא טען שישיבת הלוטוס מכניסה מהר למצב הנכון ואין לה אח ורע. זה נראה לי
כמו משימה בלתי אפשרית, כי כאשר ישבתי בישיבה חצי מזרחית הברך הייתה ממוקמת גבוה מאוד
באויר. אבל לאברמל'ה היה פיתרון אחד - תרגול והתמדה.
האמונה של אברמל'ה ביוגה הייתה עצומה מכיוון שנרפא בעזרתה מפריצת דיסק קשה שקרתה לו כתוצאה מישיבה ממושכת במהלך עבודתו בתור מלטש יהלומים. הכאבים היו כל כך חזקים עד שחשב לאבד עצמו לדעת. ואז יום אחד שלחה לו מישהי את הספר "יוגה ובריאות" והמליצה לו לתרגל לפי הספר.
לאחר כתשעה חודשים החלים אברמל'ה לחלוטין והרופאים שטיפלו בו הגדירו אותו כנס רפואי. היום אני מבין שהחלק החשוב בלימוד שלו היה האמונה העצומה שלו בידע, והביטחון העצמי הגבוה שהקרין סביבו.
כאשר הכרתי אותו לא היו הרבה ספרים בנושא בעברית. אברמל'ה התבסס על הספר "יוגה ובריאות" ושאב ממנו כל פיסת מידע אפשרית.
הוא לא כתב כלום, רק הקשיב וזכר. החלום שלו היה לראות את הספרים החשובים האלה מופיעים בשפה העברית בכריכה קשה ומכובדת. אברמל'ה ניסה ליישם את מה שקרא ולמד.
סוואמי סווארופאננדה - מרכז שיבננדה
בשנת 1984, עם שחרורי מהצבא, המליץ לי מורי אברהם גודל לקחת חצי שנת חופש
ללא עבודה ומחויבות, בהנחה שתהיה זו הזדמנות של פעם בחיים להתנסות בכך.
בדיעבד הוא
צדק. הוא אף המליץ לי לגור במרכז שיבננדה. פניתי למנהל המרכז סוואמי סווארופאננדה
והצעתי את עצמי בתור איש צוות. סוואמיג’י השיב לי שזה לא מתאים לי
ולאופיי. הוא ציין שהדבר מחייב מאוד ואילו אני צריך יותר חופש ומרחבים. סוואמיג’י
הציע לי לשכור חדר במרכז ולגור בו כדייר. קיבלתי בשמחה את הצעתו. חייתי בחדר פשוט
ביותר ללא מקרר בגודל של כ- 20 מ"ר. את ארוחותיי הייתי מכין לעתים בעצמי ובשאר
הפעמים נהניתי מהאוכל הטעים והבריא של מרכז שיבננדה, ואת רוב שעותיי הקדשתי ללימוד
ולתרגול.
סוואמיג'י עודד אותי ואף סייע לי ולשותפי לדרך, שיהאן רונן כץ, להצטרף לארגון ה- Yoga Alliance האמריקאי אליו התקבלנו כחברים בשנת 2013.
בסוף שנת 1985 בישר לי בחגיגיות אברהם גודל, המורה שלי ליוגה, כי גילה היכן גרים ומלמדים סלבראג’אן ייסודיאן ואליזבת הייך, מחברי הספר "יוגה ובריאות". הוא החליט לנסוע ולפגוש אותם, ובכך להגשים חלום ישן ולסגור מעגל. אברמל’ה חשב שגם עלי מוטלת החובה לפגוש אותם. אברמל'ה אמר לי שאם אפגוש אותם עכשיו אזי בעתיד אנשים שעוסקים ביוגה ירצו לפגוש אותי ולשמוע עליהם ועל הלימוד שלהם. הוא אכן צדק. הזיכרונות המיוחדים מהמפגש חיים בתוכי ומעניקים לי השראה עד היום.


בתחילת יולי 1985 המראנו לשווייץ לשישה שבועות כשפנינו מועדות אל בית הספר ליוגה הממוקם בפונטה טרסה בגבול שווייץ-איטליה. עד היום זכורה לי התחושה המיוחדת במינה שליוותה אותי כשישבתי במטוס וראיתי את חוף הים של ישראל הולך ומתרחק...
כשהגענו, שכרנו בתחילה
דירת קרקע קטנה מחוץ לאשראם וביקשנו ממזכירו של סלברג’אן יסודיאן לסייע לנו למצוא
מגורים זולים יותר.
כעבור מספר ימים
התבשרנו שנמצא לנו חדר בעליית הגג של האשראם שאף אחד לא היה מעוניין לגור בו בשל
החום הגדול ששרר בו. הודות לכך נחסך מאיתנו כסף רב.
יסודיאן, שבדרך כלל לא הסכים שאנשים יכתבו במהלך השיחות, אפשר לי באופן
חריג לעשות זאת, על מנת שאוכל לתרגם לאברמל’ה את הנאמר. 
בתקופת ביקורנו היה
יסודיאן בן שבעים ואליזבת הייך הייתה בת תשעים. שררה ביניהם מערכת יחסים קרובה
מאוד כשל אימא ובן. לאחר שפגשתי אותם הגעתי למסקנה שכל מה שנכתב בספרים שלהם הוא
אמיתי. הכיוונים בהם לימדו היו של המסטרים הגדולים של היוגה, כגון, סוואמי
ויווקננדה, מורו ראמאקרישנה פארמהאמסה, וראמאנה מהארישי. יסודיאן שילב בלימודו את
כל הזרמים העיקריים של היוגה: האתה-יוגה, קרמה-יוגה, בהאקטי-יוגה, רג’ה-יוגה
וניאנה-יוגה.

נכחנו במספר מפגשים אותם הנחתה אליזבת הייך. על אף היותה בת תשעים שנה הייתה אנרגטית ומלאת חיים. היא לימדה שיעורי האתה יוגה והרשימה אותנו בהיותה אדם מאוד אמיתי, ישיר וחזק.
תלמידיה סיפרו כי היא יודעת לזהות מזל אסטרולוגי של אדם על פי תווי פניו באופן מדוייק.

ד"ר פול ברונטון
המוזכר בספר "התקדשות" בפרק "הכהן הצעיר מופיע" הוזכר פעמים
מספר במהלך הלימוד כחבר קרוב של ס. ייסודיאן ואליזבט הייך. הוא נפטר כשנתיים לפני
שהגעתי לשם. יסודיאן המליץ לי מאוד לקרוא את ספרו "מסעות בהודו המסתורית",
ובהמשך הדרך כשפגשתי את המורה ההודי שלי בשנת 1994 הסתבר שד"ר פול ברונטון
למד אצל אבא של המורה שלנו והקדיש לו בספרו המפורסם "מסעות בהודו
המסתורית" את פרק 12 – 'כתוב בכוכבים'. בהמשך הוצאנו לאור את ספרו בעברית.
בתשובה לשאלתי על
ספרי יוגה חשובים כתב לי סלבראג’אן יסודיאן לקרוא את הספרים הבאים:

יסודיאן סיפר לנו שבן
גוריון הציע להם להקים את האשרם שלהם בישראל במקום בשוויץ.
אליזבת הייך נפטרה ב-1 ביולי, 1994. להלן מובאה ממכתב שכתב יסודיאן ב- 28 באוקטובר 1994 לתלמידי בית
הספר ליוגה יסודיאן-הייך לאחר מותה של אליזבת הייך:
"היא עזבה את כולנו
בגיל מופלא של 98, בריאה לחלוטין, מודעת רוחנית ובהכרה ערה, רק גופה לא יכול היה
להכיל יותר את רוחה הגדולה. מילותיה האחרונות היו: ’אני אשא את עול התרגול, ולא אף
אחד אחר’. מילים נחושות אלו יתממשו בחייה הבאים. היא מעולם לא היתה לנטל על אלו שדאגו
לצרכיה הפיסיים, עד לרגע האחרון. היא עזבה לאחר שהגשימה את ייעודה. היא תמשיך
להתקיים ולהשפיע באמצעות ספריה המופלאים, ובאמצעות האנשים שקיבלו ממנה את המסר
המואר ויעבירו אותו הלאה לאלו הזקוקים לו. אישית, אני חסר את חברתה מאוד, לאחר 55
שנה של חיים משותפים תמידית. היתה זו זכות גדולה עבורי לשאת עימה בנטל אשר דרש כוח
רב, ואשר הוענק לי ככל ששירתתי אותה יותר. היא תמיד היתה סמל לכח אשר יעניק את
השראתו לכל מי שהכיר אותה אישית".
לימודים בסמינר הקיבוצים, 1985-1988

אחרי שהתלבטתי רבות
בשאלה מה ללמוד, החלטתי שאני רוצה להיות מורה ליוגה, והמקצוע שהכי תמך בכיוון הזה
היה הוראת החינוך גופני. החלטתי ללמוד ב'סמינר הקיבוצים' בתל אביב ושום דבר אינו
מקרי. בתקופת הסמינר נחשפתי לשיטות תנועה שונות. שלושה מורים בסמינר השפיעו עלי
מבחינת התנועה - יהודה לבנה שהיה מומחה לחג"י (חינוך גופני יסודי, שיטת תנועה
הוליסטית), ד"ר אפרת היימן שלימדה אותי כיוונים של מחשבת הגוף במגמה
הבריאותית, וד"ר סיני הישראלי ששילב בין תנועה ועבודה במאמץ פיסי ועורר בי
התלהבות לעסוק בעולם התנועה. ב'סמינר הקיבוצים' פגשתי את חברי משה זולר שהכיר לי
בשיעורי הנינג'יצו את 'שיטת פלדנקרייז' שבה התעמקתי בהמשך הדרך. שם ראיתי בפעם
ראשונה כיצד משכללים תנועה ספציפית דרך 'שיטת פלדנקרייז' וחשבתי שהכיוונים האלה
יכולים להתאים מאוד ליוגה. בסיום הלימודים עבדתי במשך שנה בבית ספר 'גורדון'
בחינוך גופני, ובמסגרת עבודתי העברתי שיעורים ללקויי ראייה.
בתקופת לימודי בסמינר המשכתי לבקר וללמוד עם
אברמל'ה ועם סוואמי סוורופאננדה.
התחלתי לתרגם ספרים
והספר הראשון שתרגמתי היה ה"רג'ה יוגה" של סוואמי ויווקאננדה. את
התרגומים עשיתי בסיום כל יום לימודים והקפדתי לתרגם עמוד ביום. התרגום היווה עבורי
מקלט רוחני מהמולת החיים. בהמשך תרגמתי באותה התקופה לאברמל'ה את הספר "רג'ה
יוגה" של ס. ייסודיאן וא. הייך.
לילי בנטב היתה מורה לניאנה יוגה, היוגה של ידיעת ה"עצמי" והאמת המוחלטת החובקת-כל. לילי עסקה כל חייה באמנות וביוגה. היא היתה זמרת, סולנית, ושרה סוגים רבים של מוסיקה קלאסית. בשטח האמנות הפלסטית ציירה ופיסלה, ובשטח הספרות כתבה שירה, סיפורת ודברי הגות.

יצרתי איתה קשר והתחלתי ללמוד בסאטצנגים שערכה בביתה ובמפגשים אישיים שהזדמנו לנו. מכיוון שבתור סטודנט התפרנסתי מנקיון חדרי מדרגות,
סידרה לי לילי לנקות גם את הבניין שבו התגוררה. בהדרכתה התחלתי להבין את משנתו של
ראמאנה מהארישי אשר לפני כן נראתה לי קשה להבנה. נדיר היה לפגוש אדם הדובר באופן
כה בהיר על האמיתות היוגיות. את לילי אפיינו תמיד חוכמה, צלילות דעת, ושמחת חיים יוצאת דופן.
משנתו של סוואמי שִיאָם מבוססת על האָדְוָייטָה
וֶדָנְטָה, שעיקרה הוא שהנשמה הפרטית - אָטְמַן, זהה לבְּרָהמַן - הנשמה האוניברסאלית,
התודעה האינסופית. המדיטציה שסוואמי שִיאָם מלמד נקראת Shyam Dhyaam ונעשית על ידי ריכוז בחלל הכחול שבין גבות העיניים,
וחזרה על המנטרה:לאחר שלושה ימים של נסיעות ברכבת הרים ציורית ובאוטובוסים מקרטעים, הגענו לעיירה קולו השוכנת למרגלות ההימלאיה. השעה הייתה שעת בוקר. שמנו את חפצינו במלון ויצאנו לחפש את האשרם של סוואמי שִיאָם. הודי לבבי עזר לנו למצוא את הכתובת. הגענו לאשרם ונכנסנו פנימה. האשראם היה שקט ושומם, מה שהתברר בדיעבד מפי התלמידים כרגע נדיר באשרם שהיה בדרך כלל שוקק והומה אדם. טיפסנו במדרגות עד למפלס הגבוה ביותר ונקשנו על אחת הדלתות. איש מבוגר עם חיוך שובה לב פתח לנו את הדלת. הייתה לנו תחושה שזהו סוואמי שִיאָם עצמו, אך מתוך נימוס סיפרנו לו שאנו מחפשים את סוואמי שִיאָם. הוא חייך ואמר לנו שהרי זה הוא. סוואמי שִיאָם הזמין אותנו להיכנס פנימה, קרא לאחד התלמידים לכבד אותנו בארוחה קלה, והזמין אותנו להשתתף בסאצאנגים הנערכים באשראם.

התקבלנו
בהכנסת אורחים מופתית ואפילו ארגנו לנו מגורים בדירה קטנה בעמק קולו עם נוף מהמם
להימלאיה, בשכירות סמלית של 3 דולר ליום.

סוואמי שִיאָם היה מעורה בכל רבדי החיים. הוא התעניין בנעשה בארץ והעריך מאוד את שירותי הצבאי. באחת הארוחות שאלה אותו אלה על הסמדהי - מהי המשמעות של הימצאות אדם בסמדהי, וכיצד מגיב אדם השרוי בסמדהי כאשר באים להרע לו. סוואמי שִיאָם השיב שכאשר באים להרע לאדם השרוי במצב של סמדהי, הוא רואה זאת מבעוד מועד, בניגוד לאדם רגיל, ויכול ברצונו למנוע זאת.סוואמי שִיאָם היה יוגי ששנינו ראינו בו דוגמא לשילוב של משמעת עצמית וזרימה עם החיים. הוא אהב את אלה באופן מיוחד והעניק לה יחס מאוד מיוחד.

מדי פעם נוכחנו גם
ביכולותיו הטלפתיות. ערב אחד כשישבנו בחדרנו, אמרנו לעצמנו שאם סוואמי שִיאָם יבקש
מאיתנו לשיר בפני התלמידים, נשיר את "מי האיש החפץ חיים", וכשהגענו
לסאצאנג באותו ערב, התבקשנו על ידי סוואמי שִיאָם לשיר בפני התלמידים. באחד הערבים האחרונים
הגענו לסאצנג. האולם היה מלא מפה לפה והיו בו למעלה ממאה איש. החדר היה חשוך פרט
לאזור שבו ישב סוואמי שִיאָם. אנחנו ישבנו בחלקו האחורי ביותר של האולם, וכאשר
מזגו לו תה לחשה לי אלה בעברית "כמה אני רוצה לשתות מהתה של סוואמי
שִיאָם". לא עבר רגע וסוואמי שִיאָם קרא לאחת התלמידות, שאל "איפה
אלה?", ולאחר שאיתרו אותה בקצה השני של האולם, ביקש למזוג לה תה. היינו
מופתעים לחלוטין.

הסאצנגים עם סוואמי
שִיאָם התקיימו פעמיים ביום בשעות בלתי מתוכננות, לפעמים מוקדם בבוקר ולפעמים
מאוחר בלילה. היה זה באחריות התלמידים לבדוק מתי הוא מגיע לסאצאנג. לא היה זמן
מוגדר לתחילתו של הסאטצאנג או לסיומו. הסאצאנג היה מורכב משיחות של סוואמי שִיאָם
בכיוונים שהזכירו את משנתו של ראמאנה מהארישי, דהיינו בחיפוש מי הוא העצמי האמיתי.
כמו כן, הרבה סוואמי שִיאָם לחבר שירים ולהלחין להם מנגינות. סוואמיג’י נהג להעלות
בהפתעה תלמידים לדבר בפני הקהל שהשתתף בסאצאנג. גם אנחנו זכינו לכך מספר פעמים, ואלו
היו הפעמים הראשונות שדיברתי בפני קהל ועוד בשפה האנגלית. ככל שהאדם דיבר יותר
מהלב ודקלם פחות, כך זכה להערכה רבה יותר על דבריו. באחד הסאצאנגים קרא לנו סוואמי
שִיאָם וערך לנו חניכה במנטרה. הטקס היה פשוט. הוא קרא לנו ללא כל התראה מוקדמת,
ולחש לנו את המנטרה באוזנינו בליווי טפיחה על הגב.במהלך השהיה באשראם
למדתי פראנאיאמה קלאסית בשיעורים פרטיים מאחד מהתלמידים הקרובים של סוואמי שִיאָם,
ראבי שמו. הלימוד היה מאלף, ומרתק היה לחוות כיצד ההודים הם הרבה פחות
נוקשים בהוראה מאשר המורים המערביים. היינו עדים גם למפגשים שנערכו בין סוואמי
שִיאָם למורים או לאנשי דת אחרים.
בערב האחרון לפני
פרידתנו ביקש סוואמי שִיאָם מכל היהודים לבוא ולהצטלם איתנו, ואז הסתבר לנו שרובם
הגדול של תלמידיו היו יהודים קנדים. 


נהגנו להיפגש עם נועה בתדירות של פעם בשבועיים, ובמפגשים הללו ניגנו, התרכזנו בצ’קרות ולפעמים ציירנו. בשנת 1994 ציירתי את הצ’קרות באופן אינטואיטיבי בהשראתה של נועה. העבודה על כל ציור נמשכה כמה שעות. ציירתי כ– 15 ציורים, אחד הציורים פורסם בספרה "דרך הצלילים".
במהלך השנים קיימה נועה קשרים עם מורים נוספים. אחד הלאמות הטיבטיים שרבים ניסו להביאו לארץ ללא הצלחה, היה נמקאי נורבו. נועה סיפרה לנו שהתרכזה על הצ’קרות שלו ובכל צ’קרה ראתה את אלמנט הצ’קרה בצורתו הטהורה, דבר המסמל צלילות מיוחדת במינה. נועה החליטה להזמינו ושלחה לו מכתב. היא קיבלה תשובה מהירה מהמזכיר שלו המאשרת את בואו. עברנו איתו סדנה מופלאה במשכנות שאננים בירושלים.
אבי הפך גם הוא לאחד מתלמידיה הנאמנים של נועה. כאשר עבר לעבוד בעיריית אשדוד, הוא נתקל בקשיים בעבודה. המלצתי לו להתייעץ עם נועה. נועה הכינה לו קריאת צ’קרות לפי השם הפרטי וכאשר הגיע אליה הכל היה כבר כתוב. ומכיוון שנועה אמרה לו דברים שרק הוא ידע, השתכנע מייד באמיתות הדברים והפך להיות תלמיד שלה. הוא התמיד בכך עד לימי חייה האחרונים.
בשנת 1996 שיניתי את כיוון העבודה שלי ב’אקי"ם’ והוצע לי לפתח פרויקט יוגה. במהלך עבודה זו, שלימים הפכה לנושא הדוקטורט שלי, נעזרתי רבות בנועה. בכל פעם שנתקלתי בקשיים בעבודה עם התלמידים, הסתייעתי בה. אחת העצות הטובות שלה שהיו משמעותיות מבחינת העבודה איתם, הייתה לתת להם לצייר מנדלה לפני השיעור ואחרי השיעור, כדי לקבל איזושהי אינפורמציה על מה שעברו במהלך השיעור. לפרוייקט קראתי "יוגה בשילוב תנועה צליל וצבע".
את הרעיונות לפרק של הצליל, שכלל עבודה עם גונגים וכלי הקשה, והפרק של הצבע, שכלל ציור לפני ואחרי השיעור, שאבתי מנועה בלאס. שהיתי פעמיים עם נועה בקנדה בסמינרים שהיו קשורים ללימודים. נועה הרצתה שם על עבודתה וריתקה את הקהל. נועה אף השתתפה בבדיקת הדוקטורט שלי.

את ד"ר מרילין רוזנר פגשתי בשנת 1996 דרך
נועה בלאס. היא הגיעה לארץ לביקור במרכז שיבננדה, ובינה ובין נועה בלאס נוצרו יחסי
חברות עמוקים. ד"ר מרילין היא דמות צבעונית המשלבת בתוכה את עולם המדע ועולם
הרוח. בשנה הראשונה שהגיעה, נתנה הרצאות על חינוך מיוחד בהם פרשה את הסתכלותה
המיוחדת על אוכלוסיות אלו. היא סיפרה שכדי להבין את עולם האוטיזם נסעה לדרום
אמריקה וחייתה עם שבטים של ילידים היודעים להיכנס לטראנס דרך תנועות מעגליות.
ד"ר מרילין אף הצטרפה לפגישות שהיו לנו אצל נועה בלאס והשתתפה במדיטציות
בהנחייתה. היא התרשמה מאוד מכך שנועה עובדת עם קבוצות קטנות. באחת הפגישות היא
אמרה שהיא מרגישה את נוכחותו של סוואמי יוגאננדה פארמהאנסה שלנועה היה קשר מיוחד
עימו.
את רוב הכתיבה ביצעתי בתקופת המילואים, אז שרתתי
כמפקד בסיס חוף בחיל הים, והיה ברשותי זמן פנוי רב כל זמן שלא הייתה פעילות מבצעית.
באותה תקופה נכנסו המחשבים לבסיסי צה"ל, מה שאיפשר לי לשקוע בכתיבה שעות רבות ביום. במהלך
הלימודים נסעתי פעמיים לקנדה, כאשר אחת מהן היתה עם מורתי, ד"ר נועה בלאס.
הנסיעות לקנדה היו לכינוסים שאליהם הביאו את המסטרים הגדולים ביותר הן מעולם הרוח
והן מעולם הפסיכולוגיה והמדע.
הבריגהו יוגה
באחת הנסיעות סופרה לנו ההיסטוריה של הבריגהו
יוגה:
"מבין כל הרישים (הקדושים, שראו את האמת) אני הוא בריגהו,
ומבין כל המילים אני הוא אום, המילה המסמלת את הנצח.
מבין התפילות אני התפילה שבשתיקה,
ומבין העצמים היציבים אני הוא ההימאלאיה".
(בהגוואדגיטה, פרק 10, פסוק 25)
באחת הפגישות עם שיבוג'י אצל נועה, הוא פנה אלי ואמר: עכשיו תכתוב ותלמד יאם ניאם. הופתעתי מאוד, משום שבאותה תקופה לימדתי את כל שלבי היוגה מלבד את נושא היאם וניאם. כמו כן הוא ביקש ממני לתרגם את הספר "ודנטה מעשית" של סוואמי ויווקננדה, אותו תרגמתי במהלך שירות המילואים שלי לאחר שנסע מהארץ. בביקורו הראשון בארץ שהה שיבוג'י חודשיים וחצי.
באחד מימי אחר הצהריים דיברתי איתו על אמנויות לחימה. שיבוגי' ציין שישנה שיטה אחת שהוא מאוד מעריך - הקיוקושינקאי. לאחר שלושה ימים פגשתי את שיהאן רונן כץ שפנה אלי בהקשר ליוגה בעקבות המלצה של גיסתו. ברגע שרונן נכנס לביתי התרשמתי ממנו מאוד, והבנתי שהוא חייב לפגוש את שיבוג'י. בתחילה הביע רונן התנגדות, אך לבסוף הסכים. הדגמתי בפניו את תרגיל ברכת השמש ולמחרת הוא הגיע לפארק לפגוש את שיבוג'י. ההתאהבות של רונן בו הייתה מוחלטת. לימים הפך רונן כץ לחברי הטוב ושותפי לדרך. כאשר ילדיי הצטרפו לשיעורי הקראטה שלימד הצטרפתי גם אני לבית הספר של שיהאן רונן כץ לקראטה קיוקושינקאי.

בזמן שהייתנו בווראנסי
עם גורוג'י, הוא פנה לשיבוג'י ושאל אותו מדוע שלא אבוא עם תלמידים שלי לוראנאסי.
הייתי מופתע מאוד וחשבתי שזה ממש בלתי אפשרי. השהייה עם גורוג'י היוותה תקופה מאוד
משמעותית מבחינת היוגה. תחושת האמיתות של היוגה כדרך רוחנית התחזקה בי עוד יותר. אחרי
שחזרנו מוראנאסי קראתי את הפרק 'כתוב בכוכבים' מתוך הספר "מסעות בהודו
המסתורית" של פול ברונטון. כשבועיים לאחר החזרה לארץ התקשרתי לשיבוג'י כדי
לשאול אותו מספר שאלות. שיבוגי' הפתיע אותי ושאל אותי למה שלא אבוא לוראנאסי במרץ?
אמרתי לו, שזה נראה לי בלתי אפשרי, שיבוג'י השיב לי: "כתוב בכוכבים שקבוצה
תגיע במרץ, אם אתה רוצה תרים את הכפפה". פניתי לקורס המורים שהעברתי באותה
תקופה, הודעתי להם שאני טס לוראנאסי במרץ, ולהפתעתי כמעט כולם הביעו רצון לבוא,
וכעבור חודש הייתי שוב בדרך לווראנאסי, הפעם עם תלמידים שלי. באחד הימים הניח שיבוג'י
את ידו על כתפי ואמר לי: "אין לך מה לדאוג, אתה תבוא לכאן עוד פעמים רבות עם
תלמידים". באותה סדנה לימד גורוג'י לימוד מעמיק על הצ'קרות. הוא המשיך ללמד
מהיכן שהסתיימה הסדנה בפברואר.
תיאור שכתבתי על מפגש עם גורוג'י:
"הכורסה הצבעונית של גורוג'י מרופדת בבד פרחוני מודרני. לידה נמצאת שידת מדפים מרובעת ועליהם ספרים. היאנטרות (מעין תכשיטים המשמשים באסטרולוגיה הוֶדית) מסודרות בקופסאות טבק כחולות. מאחורי הכורסה בצד ימין ניצבים פסלים המתארים את שלבי האבולוציה, מהקוף ועד האדם.

לא לצפות - הכול משתנה
"כאשר באנו לבית הופתענו לגלות שהספרייה של הבריגהו-שאנגיטה,
המכילה 75,000 כתבי יד על קלף, שינתה שנית את מקומה והפעם סוף כל סוף הוקצה לה חדר
מיוחד. הוזמנו לראותה ואכן המראה היה מרשים. שלושה חודשים לאחר מכן שוב הופתעתי
לראות שכל הארונות הוצאו מהחדר והספרייה הפכה לחדר אורחים שעל רצפתו פרוסים שטיחים
ומזרנים. להיכן נדדו הארונות הכבדים? לפינת ההמתנה בכניסה לחדרו של גורוג'י. עכשיו
הם היו פתוחים לעיני כול ואפשר היה לעיין בלי הגבלה בספרים הישנים המצויים בהם.
חודשיים אחר כך פוזרו הארונות בחדרי הבית השונים. הפעם גיליתי שדלת הכניסה לבית
הוזזה ממקומה ונכנסים ממקום אחר. כך משתנים בבית האנשים, הצבעים, מיקום הרהיטים
ותפקידי החדרים. מדוע? אולי כי גם בחיים הכול משתנה ללא הרף.
"חמש
דקות לפני השעה שתים-עשרה הוא יצא והודיע לנו שעליו ללכת בבהילות לבית המשפט
ויחזור בשעה שלוש. שעה שלוש הייתה לשש והשעה שש שונתה למחרת בבוקר והבוקר הוביל
ללילה. ואכן בלילה פגשנו את גורוג'י ולמדנו מפיו חומר מעמיק, וככל הנראה יעברו
שנים עד שנבין את משמעותו. כדאי ללמוד מכך לצפות בסבלנות, שהרי זו משתלמת בסופו של
דבר."
הנסיעה הבאה התקיימה באוקטובר וכך התחלנו
לטוס לוראנאסי ארבע פעמים בשנה עד שנת 2003. בינואר, במרץ, בקיץ ובגורופורנימה. בינואר
2003 הסתיים רוב הלימוד המרוכז עם גורוג'י וכך עברנו לשתי נסיעות בשנה - בחורף
ובגורופורנימה. במקביל המשיך שיבוג'י לבוא לארץ ולהעביר סדנאות.
באביב 2000 התקשרתי לגורוג'י לקראת הנסיעה
הממשמשת לבוא. גורוג'י שאל אותי איך מתקדם הדוקטורט. סיפרתי לו בהתלהבות שאני נמצא
כבר בשלב האחרון. גורוג'י ביקש ממני לסיים את הדוקטורט ולהגיש אותו, ולא להגיע
אליו עד שלא אסיים. הייתה זו הנסיעה היחידה לווראנאסי שלא נסעתי. במהלך הסדנה
שהתקיימה סיימתי את עבודת הדוקטורט ובמאי נסעתי לקנדה להגיש אותה.

כאשר התחלנו לנסוע להודו, מהר מאוד תפסו הנסיעות
בקיץ לגורופורנימה מקום נכבד. הרגשנו זכות גדולה ללמוד יוגה מהמקורות באופן אותנטי. את הגורו פורנימה, חוגגים
בחודש תמוז ביום בו הירח מלא, זהו יום המוקדש לגורו. זה יום ייחודי לדמותו של
הגורו ולכוחות החסד החבויים האלו. הגורו פורנימה נחגג בכל רחבי הודו. ביום זה,
שופעות ברכותיו של הגורו באופן מיוחד.

במהלך השנים המשיך שיבוג'י לבוא לארץ אחת לשנה והבתים בהם שהה הפכו
להיות דוגמה להכנסת אורחים ואהבת האדם.
בשנת 2011 קיים גורוג'י את הבטחתו להגיע לישראל וזכינו לארח אותו ואת
משפחתו בארץ.
גורוג'י עזב את גופו ב-15 בנובמבר 2017.


